Všechny nové automobily, prodávané v Evropské unii, budou muset být od července 2024 vybaveny černou skříňkou, tedy záznamníkem jízdních dat před a těsně po závažné události, typicky nehodě. Zařízení Event Data Recorder (EDR) musejí obsahovat také všechny nové modely, homologované v EU od července 2022. Tato zdánlivá maličkost pročistí trh od přestárlých modelů, které tímto moderním prvkem kyberbezpečnosti vybaveny nejsou. Ač jde v drtivé většině o konvenční spalovací auta, najde se mezi nimi i elektromobil. Například Volkswagen e-Up!, který se přesně z tohoto důvodu přestal vyrábět už vloni v listopadu a v první polovině letošního roku se doprodávají skladové zásoby.
Zařízení EDR průběžně průtokovým způsobem v uzavřené smyčce zaznamenává vybraná jízdní data. Pokud dojde k události, nahrávání se zastaví a automaticky se podle CDV uloží pět sekund před událostí a 0,3 sekundy po ní. Data zůstávají v jednotce a nikam se dálkově neodesílají, nelze je tak zneužít ke sledování vozidla v reálném čase. Jsou navíc anonymizována kvůli dalšímu zpracování; kromě analýzy příčin dopravních nehod totiž poslouží i k návrhům nových bezpečnostních systémů a opatření. Jediným způsobem jejich získání je lokální dodatečné stažení pomocí přístroje CDR skrz OBD zásuvku, nelze-li, pak z kontrolního modulu airbagu ACM nebo rovnou centrální řídicí jednotku ECU skrz převáděcí kabel. Data ukazují, mj., rychlost, zaznamenanou vozidlem, polohu akcelerátoru, stav provozní brzdy a bezpečnostních pásů, zrychlení vozu v jednotlivých osách, zásah do řízení a aktivaci airbagů plus čas do jejich aktivace.
Systém EDR se používá i v ostatních regionech; Spojené státy upravily pravidla instalace do nových aut (nikoliv povinné, přesto je 98 % aut, prodaných v regionu, EDR vybaveno) už v roce 2012. O tři roky později následovala Jižní Korea, od roku 2021 rovněž Čína. Tam je ovšem EDR povinné, podobně jako v EU.
Vážený pán,
K získaniu informácii z EDR prístroja je potrebné podľa návodu na obsluhu diagnostická zásuvka a zapnuté zapaľovanie, po pripojení diagnostického prístroja vedia vo výrobnom závode vyčítať údaje z tejto jednotky. Takže je potrebná návšteva servisu.
Rýchlosť vozidla je určite zaznamenaná v čase nehody či aj poloha tak táto informácia sa neuvádza v žiadnej našej dokumentácii.
Váš podnet sme preverili a EDR zapisuje údaje iba pri dopravnej nehode kedy sú aktivované zádržné systémy. V prípade ak nedošlo k aktivácii airbagov tak neboli údaje z tejto udalosti zaznamenané.
Taktiež Vám nevieme ani poskytnúť žiaden záznam z tejto jednotky.
S pozdravom
Informačná linka Škoda Auto Slovensko