Německé automobilky jsou proti zavedení cel na čínské elektromobily. Uhodnete proč?

1
Německé automobilky jsou proti zavedení cel na čínské elektromobily. Uhodnete proč?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Německá asociace automobilového průmyslu (VDA) žádá Evropskou unii, aby upustila od cel na čínské elektromobily, jejichž zavedení je v plánu už od zítřejšího dne
  • Čína je pro evropské automobilky důležitým trhem, bojí se odvetných kroků od Pekingu

Německá asociace automobilového průmyslu (Verband der Automobilindustrie, dále už jen jako VDA) v tiskové zprávě oznámila svůj nesouhlas s Evropskou komisí, která chce, jak jsme vás dříve informovali, uvalit cla na bateriová elektrická vozidla pocházející z Číny. Podle VDA kvůli tomu nebude dosaženo deklarovaného cíle zajistit spravedlivé podmínky hospodářské soutěže a chránit domácí průmysl před nekalými praktikami. Plánovaná cla podle VDA, mezi jejíž členy patří nejen BMW, Mercedes-Benz či Volkswagen, ale i významní zahraniční hráči na německém trhu jako Ford, ztíží úspěšné zavedení elektromobility, a tím pádem ohrozí dekarbonizaci a dosažení pařížských klimatických cílů v oblasti emisí CO2, k nimž se německý automobilový průmysl zavázal v rámci Zelené dohody. Kromě toho v tiskové zprávě stojí i to, že krok by poškodil evropské spotřebitele a podniky.


Podle agentury Reuters právě probíhají jednání mezi zástupci Evropské unie a Pekingem, neboť by zmíněná cla měla platit již od zítřka (4. 7. 2024). Argumenty uvedené VDA výše jsou sice šlechetné, ale mnohem pravděpodobnější důvod, proč se členům asociace zavedení cel nepozdává, může být jinde. Pokud by totiž EU cla na elektromobily z Číny skutečně uvalila, dá se očekávat, že Peking nebude váhat s odvetou, která by mohla zasáhnout nejen evropské výrobce automobilů, jež mají nemalé zisky plynoucí z velkého trhu v Číně, ale i další odvětví. Sama VDA uvádí, že celkově byla Čína v roce 2023 třetím největším exportním trhem pro automobily z Německa, a to po USA a Spojeném království.

Jako argument, proč od cel ustoupit, uvádí VDA také to, že ve střednědobém až dlouhodobém horizontu nelze očekávat nadměrné rozšíření čínských bateriových elektromobilů na trhu. Podle analýzy společnosti S&P (AutoInsight) pro rok 2030 se aktuálně předpokládá, že se podíl čínských výrobců na celkovém trhu osobních automobilů v Evropě ustálí mezi 5 až 10 %. VDA pak jako zajímavost dodává, že za loňský rok prodali němečtí výrobci v Číně přibližně 10krát více elektromobilů než čínské značky v Německu, celkově automobilů pak asi 100krát více.

Evropská komise by měla upustit od zavedení oznámených antisubvenčních cel a najít s Čínou řešení na základě jednání. Výslovně vítáme společný dialog, který již mezi Bruselem a Pekingem proběhl. Je důležité, aby byl tento dialog rovněž veden seriózně. Rozhodující činitelé na evropské i čínské straně musí dostát své odpovědnosti a vytvořit spravedlivé podmínky pro všechny hospodářské subjekty. Důležité je také zajistit dlouhodobý přístup ke kritickým surovinám, omezit překážky přístupu na trh napříč odvětvími na obou stranách a zajistit transparentnost v příslušných obchodních a dotačních politikách,“ uvádí v tiskové zprávě VDA.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Měl jsem vždy zato, že v Německu vyrobené auto se v Číně prodat nedá diky ceně. Proto všechny automobilky vyrábí v Číně za polovinu. Němcům jde tedy asi o něco jiného.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze