Emisní stopa životního cyklu elektromobilů Polestar prudce klesá

2
Emisní stopa životního cyklu elektromobilů Polestar prudce klesá
Fotografie: Polestar
  • Výrobní proces zatěžuje životní prostředí 8,5 t CO2
  • Celý životní cyklus vozidla zatěžuje životní prostředí mezi 28,5 – 44,5 t CO2

Většina emisí skleníkových plynů pochází z těžby a zpracování různých materiálů pro tři složky, kterými jsou hliník, ocel a baterie. Tisková zpráva společnosti Polestar o posouzení životního cyklu ukazuje, že výroba a rafinace materiálů přispívají z 68 % k její uhlíkové stopě od těžby materiálů až ke konci životnosti vozu, z čehož hliník představuje 24 %, železo a ocel 17 % a výroba bateriových modulů 24 %.

Přístup ke splnění ambiciózního cíle výrobního procesu pro Polestar 3 vycházel z poznatků ze snižování uhlíkové stopy u Polestaru 2. V důsledku toho je 81 % celkové hromadné výroby hliníku pro Polestar 3 z obnovitelných zdrojů a výroba modulů lithium-iontových bateriových článků a výroba anodových a katodových materiálů využívá 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů. Tímto způsobem zatěžuje výroba zmíněných komponent okolí hodnotou 8,5 t CO2.

Životní cyklus vozidel Polestar

Komplexní transparentnost ohledně dopadu automobilu na životní prostředí nabízí zpráva Life cycle assessment (posuzování životního cyklu). Zpráva o posouzení životního cyklu byla vypočtena na základě tří různých zdrojů elektrické energie a ujeté vzdálenosti elektromobilu v délce 200 000 km za celou dobu životnosti. Metodika hodnocení fáze využívání elektřiny byla aktualizována a nyní zahrnuje realističtější scénáře IEA (Mezinárodní energetické agentury), které zohledňují zvýšený podíl obnovitelných zdrojů energie a zdůrazňují jejich potenciál pro snížení emisí automobilu během používání. Poprvé v historii je do výpočtů životního cyklu zahrnuta i údržba vozidla. Uhlíková stopa vozu od kolébky do hrobu (jak nazývají experti životní cyklus) se pohybuje mezi 28,5 – 44,5 t CO2 v závislosti na elektřině použité při nabíjení vozidla během jeho životnosti.

Diskuze ke článku
Pavel Žerníček
Pavel Žerníček
Zajímavá analýza. A nevíte někdo, v jakých číslech se pohybuje dle stejné metodiky výpočtu spalovací sedan?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze