Byli jsme na srazu českých elektromotorkářů

1
Byli jsme na srazu českých elektromotorkářů
Fotografie: fDrive
  • Srazu se zúčastnilo 18 strojů, včetně raritního Victory Empulse TT
  • Navštívili jsme rodiště českého Mopedix Electrix
  • Poraďte nám, na co se zaměřit při organizování dalších ročníků

1. 7. se v Praze uskutečnil 3. sraz elektrosútristů a elektromotorkářů a naše redakce se zúčastnila na stojích od Zero Motorcycles. Jak jsme již zmiňovali v pozvánce, sraz začínal na nabíjecí stanici v Horních Měcholupech, kde probíhalo představení strojů spojené s debatou mezi majiteli a jinými návštěvníky. Poté se vydala skupina 18 strojů na 160 kilometrů dlouhou cestu po okolí Prahy s několika naplánovanými zastávkami. Sraz elektrických skútrů a motorek nám také poodkryl, které stroje se nám po České republice pohybují a zjistili jsme, že se mezi nimi nachází i pár velice raritních kusů.

První zastávka proběhla v Zaječicích u Pyšel v restauraci Oksford, která je rodištěm myšlenky na vytvoření elektrického mopedu Mopedix Electrix. Na místě jsme se setkali se členy týmu Mopedix, kteří nám popovídali o cestě od nápadu přes vývoj až po finální produkt a podělili se i o vyhlídky do budoucna, mezitím jsme si mohli volně vyzkoušet tři vystavené kusy. Napište nám do komentářů, jestli by vás zajímal test tohoto českého mopedu na elektriku. V průběhu zastávky jsme se občerstvili, většina nabíjela a po společné fotce jsme se vydali na 33 km dlouhý přejezd ke Štěchovické přehradě.

Byli jsme na srazu českých elektromotorkářů – reportáž

Mezi přejezdy jsme se setkávali s všudypřítomným údivem a lidé na nás upřeně hleděli. Aby také ne, skupina 18 motorkářů, která není slyšet, to se jen tak nevidí. U Štěchovické přehrady jsem se blíže seznamoval se stroji, které byly součástí naší kolony. Nechyběli zástupci čínské značky Super-Soco, skútr BMW C Evolution, zajímavá Alrendo TS Bravo, která umí díky akumulátoru o kapacitě 16,6 kWh ujet přes 300 kilometrů. Její vodou chlazený motor je lehký, osazený permanentními magnety a vybaven integrovaným reduktorem. Nabízí trvalý výkon 11 kW (15 k), takže stačí řidičák A1, ovšem krátkodobě ze sebe dokáže vymáčknout až pozoruhodných 58 kW (79 k).

Dále s námi jely dva motocykly Dayi E-Odin, které, jak už název napovídá, pocházejí z Číny a jsou designově dosti poutavé, ale s 6 kW nenabízejí nijak zvlášť zajímavé jízdní vlastnosti. Svezl se s námi, dnes už se dá říct, téměř historický Vectrix VX-1. Ten byl jedním z prvních jednostopých sériově vyráběných vozidel na našem území. Největší raritou, která se s námi vydala na výpravu, byla Victory Empulse TT, kterých se vyrobilo pouze 219 kusů a unikátní je také šesti stupňovou manuální převodovkou.

Za redakci jsem se na sraz vydali s pěti stroji od Zero Motorcycles, konkrétně s modely FXE, DS, SR/F, SR/S a DSR. Zero nám oproti ostatním účastníkům propůjčilo stroje s nejvyššími výkony a největšími bateriemi, takže při jednotlivých zastávkách jsme nemuseli vůbec dobíjet, i přesto jsme měli stále (až na model FXE, který má baterii s kapacitou „pouhých“ 7,2 kWh) více než 65 % baterie, a to i s ranní cestou z řeporyjského showroomu. Tato výhoda pro nás byla nakonec i rozhodující v tom směru, že jsme se předčasně odpojili od ostatních a jeli se ještě projet. Ostatní poté cestovali ještě na zámek v Mníšku pod Brdy a dále do Svatého Jana pod Skalou a zpět na začátek.

Přáli byste si, aby se příští ročník uskutečnil jako doprovodný program nějaké větší elektromobilistické akce, jako je například Elektrofest? Na který z modelů se máme zaměřit v plnohodnotném testu? Jestli máte nějaké nápady, jak akci vylepšit, nebo co případně změnit, dejte nám vědět do komentářů. A jestli patříte mezi majitele elektrických motorek a letos se vám nepodařilo dostavit, tak vás budeme určitě informovat o budoucích srazech, na kterých se budeme podílet.