Baterií pro elektromobily je pro změnu nadbytek, co s nimi?

1
Baterií pro elektromobily je pro změnu nadbytek, co s nimi?
Fotografie: CATL
  • Ještě nedávno baterie chyběly, dnes se děje přesný opak
  • Poptávka po elektromobilech totiž zůstala za očekáváním
  • Kupodivu je to pro výrobce nemenší problém

Podle kvalifikovaných odhadů, zveřejněných serverem Insideevs, dosáhla loňská globální poptávka po bateriích pro elektromobily a stacionární úložiště zhruba 950 GWh, zatímco výrobní kapacita byla téměř trojnásobná; konkrétně 2,6 TWh. Ta do konce roku 2025 zřejmě vyroste na 7,9 TWh, zatímco poptávka by se měla doplazit na 1,6 TWh, tedy zhruba pětinu. Rozdíl bude nadále růst, protože velcí výrobci baterií pokračují ve střednědobých investičních projektech, kde létají miliardy dolarů, a nikdo nechce polevit, aby neprohrál válku o přerozdělení trhu. I přesto, že výrobní kapacity vloni ani zdaleka nejely naplno, přesto vzniklo přibližně dvakrát více elektrických článků, než stačili výrobci elektrických aut a stabilních baterií spotřebovat.

To se na první pohled zdá jako skvělá zpráva, a také do jisté míry je. Zlevňování baterií nabírá obrátky a zatímco loni průměrná cena li-ion baterií klesla o 14 % na 141 USD (3 346 Kč) za kilowatthodinu, světová baterkářská jednička, čínská společnost CATL očekává, že do konce letošního roku se ceny propadnou pod 60 dolarů (1 424 Kč). To by znamenalo, že tolik vzývaná cenová parita elektrických a spalovacích aut už je tentokrát opravdu za dveřmi. Ostatně v Číně se již prodává rychle rostoucí masa modelů, začínajících s cenou v přepočtu kolem čtvrt milionu korun. Problém to je samozřejmě pro společnosti, které se zadlužily až po uši kvůli investicím do výroby baterií, a nyní se jim nedostává očekávaných výnosů. A mezi nimi je bohužel i řada automobilek, včetně těch tradičních evropských. Zřejmě nás tedy čeká ještě hlubší konsolidace, než se donedávna zdálo. A už nyní je jasné, která země z toho bude nejvíce profitovat.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 19. 4. 16:24
Za mě je tohle snad nejvíce důležitá informace z celého týdne. Děkuji, pane Čermáku.
Snad to přinese v příštím roce snížení cen EV třeba o 10%. Každých 10% dolů z vrchu je znát. Navíc v Evropě to bude taky v roce 2025 boj o pokuty z emisí, což bude silný důvod prodat více EV, tedy jim snížit ceny. Taky přijdou nové modely EV do nižších tříd. Každým rokem si na EV bude moct šáhnout více lidí. V mém okolí řadu lidí láká myšlenka přejít na EV, ale svoje peníze za to z kapsy dají teprve až to bude ekonomicky stejně výhodné jako fosilní auto - to jednou přijde. Dobíjení u RD z Wallbboxu není zase takový problém. A veřejné stanice budou dále přibývat, což je potřeba zejména u menších obcí, kde dnes často absolutně chybí.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze